mandag 20. april 2009

Askeladden og de gode hjelperne

Generelt har jeg lav toleranse for eplekjekke eksperter som sitter trygt i jobbene sine og kan uttale seg like eplekjekt om det som skjer i andres liv fra sin lenestol høyt oppe i et uangripelig tårn. Dem er det nok av i disse dager.

Men det finnes dessverre en type 'eksperter' som er langt mer vanskelige å håndtere fordi man ikke vet de er der før de står rett foran deg og forteller meg hva jeg bør gjøre. Det finnes selvsagt eksperter og rådgivere som har fornuftige ting å komme med (kjennetegnes av at jeg ikke løper bak nærmeste søppelbøtte for å gjemme meg når jeg ser dem på gata), men det er alle de andre såkalte 'gode hjelperne' som kan få min kroppstemperatur til å stige til det punktet hvor damp begynner å tyte ut av de hodenære kroppsåpninger. Kjennetegnene på disse gode hjelperne er at de:

  • hver gang jeg møter dem, uten unntak spør ’hvordan går det med jobbsøkinga? Fortsatt ingen jobb?’ og tvinger meg til å gjenta for n’te gang at jeg ennå ikke har noen jobb og redegjøre for hvilke jobber jeg søker eller ikke søker. Neste gang skal jeg svare ’bare bra takk, -hvordan går det med sexlivet ditt? Fortsatt like dødt? Når fikk du den opp sist?’

  • Har en forbløffende evne til å vite nøyaktig hvordan dagens arbeidsmarked for akademikere fungerer på tross av en arbeidserfaring innen helt andre bransjer (jobbet som resepsjonist for samme firma de siste førti år) eller utdatert (gått av med pensjon for 20 år siden)

  • Er svært hjelpsomme med å hjelpe deg fram i karrieren (’jeg kjenner noen som kjenner noen som sikkert trenger noen til å vaske kontoret et par kvelder i uka, -det må da være noe for deg!')

  • Vet nøyaktig hvordan du skal gå fram for å få en jobb på tross av at de ikke har vært på jobbjakt siden 1960 (’send søknader overalt! Søk på alt! Teppebomb dem alle, fra dorullfabrikkene til statsministeren!’)

  • Forteller deg nyttige sannheter som ’du kan ikke forvente å starte på toppen vet du’ og overser glatt det faktum at du har startet fra bunn opptil flere ganger allerede...

  • Gir deg nyttige tips om hvordan du bør utdanne deg på tross av at du ble ferdig med utdanningen for flere år siden (jmfr følgende samtale mellom meg og min mor:
    Mor: Hvordan går jeg med jobbsøkingen?
    Miyo: Joda, nja, hmmm! Det har ikke skjedd å mye siden du spurte i går.
    Mor: Jeg har tenkt på en ting...
    Miyo: Mhmm?
    Mor: Har du tenkt på videreutdanning?
    Miyo: Ja, det har jeg faktisk. Det er ikke så mye å hente i en doktorgrad for tiden, men kanskje en videreutdannelse i ledelse eller administrasjon.
    Mor: Ja kan ikke videreutdanne deg som ...legesekretær for eksempel...?


Takk for tilliten mor! Minn meg på hvorfor det skal være en god ide å videreutdanne meg til å få en jobb som har et lavere utdanningsnivå enn det jeg allerede har og med et lønnsnivå under Titanics vannlinje! Det må være den dårligste ideen siden NAV meldte en av mine venninner med en bachelorgrad i språk på et obligatorisk truckførerkurs!

Somebody shoot me!

1 kommentar:

  1. Nå har jeg lest gjennom hele bloggen din (midt i Grand Prix!) og ler så jeg griner! Fantastisk morsom! Lykke til videre, du fellow VK-sliter...

    SvarSlett