onsdag 18. februar 2009

En jobb for oss, en jobb for deg...

I løpet av de siste månedene har Jensemann stått i bresjen for en liten utbrytergruppe som prøver å fortelle oss alle hvordan vi i Norge ’ikke er så veldig påvirket av finanskrisen’. Og med all respekt å melde så skal jeg vel være takknemlig for at jeg ikke er en kinesisk bilfabrikkarbeider eller en gjennomsnittlig islandsk anleggselektriker i disse dager, men for meg hjelper Jensemanns ’always look on the bright side of life-kampanje’ lite. Jeg er da fortsatt arbeidsledig, er jeg ikke? Det hjelper heller ikke så mye å vite at man er i stadig bedre selskap når alle arbeidsgiverne sitter som skjelvende ekorn på gjerdet eller sender alle sine polske og estiske arbeidere på dør og sørger for babelske tilstander på NAV-kontorene (og selv de, -som klager og bærer seg over ressursmangel er usedvanlig gjerrige med å ta inn folk!)

I mellomtiden sitter jeg og dingler med bena ved kjøkkenbordet og leter med lys og lykte etter stillingsannonser som kan passe ’min kompetanse’. På pc’n virker alt så enkelt. I søkemotorene kan jeg for eksempel prikke av rene fine kategorier som ’administrasjon’, ’rekruttering’, ’undervisning’, ’ledelse’, ’salg’ eller ’merkantile fag’. Men det er i teorien, og jeg har etterhvert forstått at jobber i virkeligheten kommer i følgende kategorier:

a) Jobber jeg ikke er kvalifisert til (nei mamma, jeg kan ikke ta jobb som overingeniør i Statoil, jeg er samfunnsviter!)

b) Jobber jeg kunne vært kvalifisert til hvis jeg bare skrevet med nok bullshit i søknaden (ja kjære intervjuer, som jeg skrev i søknaden er jeg utpreget strukturert, ytterst pertentlig og detaljorientert person som forbløffende nok har et breddeperspektiv, ser de store linjene, er en kreativ igangsetter og har en ektefølt lidenskap for regnskap og arkivering!)

c) Jobber jeg er overkvalifisert til (ja, det er fullt mulig å få avslag som kassadame på Rema når du har et hovedfag!)

d) Jobber jeg er kvalifisert til som jeg har svært lite lyst til å gjøre (’Super Sales XX’ søker positiv og resultatorientert salgskonsulent for direktesalg av husholdningsprodukter innenfor hygienesortimentet til private husstander. Søkeren bør ha svært gode overtalelsesevner, pågangsmot, ikke være allergisk mot støv, må tåle ubekveme arbeidstider, disponere bil og ha sko med stålforsterkninger som tåler å kiles fast mellom dørkarmen og ytterdører. Provisjonslønn.)

og

e) interessante jobber som praktisk talt trygler om nettopp min utdannelse, mine personlige kvalifikasjoner, som jeg ikke engang blir innkalt til intervju til (’beklager, det ble ikke deg denne gang. Vi hadde en overveldende søkermasse med arbeidserfaring fra Antarktis, kjennskap til pyramidefiskens fascinerende livsløp og som snakker flytende serbo-kasakhstansk med usbekisk brytning...’)

Jeg venter spent på kategori f) en jobb jeg vil ha som jeg får; - og i mellomtiden skrur jeg opp volumet på DumDum Boys enda et hakk på stereo’n...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar